Tradition er en sær størrelse som oftest omtales i datid, men skabes i nutid. Ordet tradition stammer fra det latinske ord for overlevering. Tradition er på den måde aldrig statisk, men formes over tid af de aktører, der forholder sig til den, og hver især sætter deres præg på overleveringerne. Det samme gør sig gældende indenfor pottemagerfaget. Jeg arbejder ud fra en klassisk pottemagertradition, som jeg samtidigt er med til at skabe i en nutidig kontekst. Traditioner bliver til i kraft af gentagelser, men det betinger også at der har været en begyndelse. Enhver tradition har med andre ord en oprindelse som nytænkning. På den måde opstår der et spændingsfelt, hvor tingene kan være traditionelle og nyskabende på samme tid, og netop i det spændingsfelt arbejder jeg med mit service.
Selve designprocessen tæller også som en typisk pottemagerdisciplin. I tilblivelsen af et design er der flere ting at tage højde for, først og fremmest i forhold til funktionen - Hvad er meningen med skålen? Hvor skal den bruges? Hvad skal der puttes i den? De praktiske foranstaltninger får en naturlig indflydelse på både materiale- og farvevalg, formgivning m.m., men det æstetiske udtryk skal gerne integreres i genstanden på lige fod med brugsværdien. Ét af de æstetiske grundprincipper jeg arbejder ud fra er, at tingene skal afspejle den omkringliggende natur, og det gælder også for servicet. Farver, teksturer og materialer er således også valgt ud fra dette princip - for eksempel har jeg udviklet glasuren på den mørke stentøjstallerken for at afspejle den udefinerbare farve havet har, når det ikke er blåt. Den grå farve på ydersiden af skålen symboliserer farven på leret i Lønstrup klint. Glasuren på den lyse tallerken skal lede tankerne hen på sand og havskum.
Farverne på servicet er desuden valgt efter at skulle klæde maden og blive en forlængelse af madoplevelsen. Servicet og maden skal komplimentere hinanden uden at overskygge hinanden, og her er enkelthed et nøgleord. Ved at arbejde med en naturlig og enkel farveskala, kan man skabe en effektfuld kontrast til de ofte farverige serveringer, samtidigt med at tallerkenens struktur og formsprog får lov til at stå tydeligt frem.
Jeg arbejder med forskellige lertyper, og mit udgangspunkt er, at leret skal have lov til at være, som det er, og på den måde forblive så tæt på råstoffet som muligt. Jeg stræber efter at udnytte den karakter, materialet har i sig selv, således at leret kommer mest muligt til sin ret. Et godt eksempel er den lille røde lertøjsskål. Med en kærlig hilsen til traditionelt dansk lertøj, har jeg givet den en rå yderside og en glaseret inderside, og desuden valgt en helt klar glasur, så lerets farve fortsat ses nedenunder.
Meget af mit service er skabt som del af et udviklingssamarbejde med Restaurant Villa Vest i Lønstrup. Når jeg samarbejder med en anden faggruppe om et design, består min opgave bl.a. i at tage den anden begrebsverden og ’oversætte’ den til keramik. For eksempel er de små lertøjsskåle opstået, fordi der skulle bruges en skål, hvor i der skulle laves et skovbundsmiljø til at servere på. Min første association var den klassiske urtepotte i rødler – plantens grønne farve op mod lerets røde. Med tanke på urtepottens enkelthed og funktionalitet arbejdede jeg videre med ideen om at lade leret som råstof være synligt i skålen. Derfor valgte jeg at fokusere på lertyper, som i sig selv kunne bære det rå/enkle udtryk uden at skulle farves yderligere.
NYHEDSBREV
Har du lyst til at blive opdateret om vores særudstillinger, nye kunstnere og arrangementer?
Så kan du tilmelde dig Galleri Visbys nyhedsbrev. Klik her for at finde tilmeldingsformularen.
Copyright © Alle rettigheder forbeholdes